חפשו במאגר הספקים הגדול בישראל
בתחום הפעילויות לעולם הדתי

זוג או פרד?


 

מאת: לימור נחום- צוות "חיוך לערכים"

לימוד בצוותא מתאפיין בנורמות התנהגות ובקריטריונים של השתייכות. מכאן נובעת ההשפעה ההדדית זה על זה מתוך מאמץ להשגת המטרות המשותפות. הכיצד?

דוד המלך אמר: "מכל מלמדי השכלתי..", אדם צריך להיות פתוח לחשיבה ולשמיעת הזולת מתוך הפעלת שיקול דעת. היחיד, גם אם ניחן בכישרונות מיוחדים, אינו בעל יכולת חשיבה המקיפה את כל האפשרויות באופן מושלם ויצירתי. כדי לפתח את החשיבה הלימודית יצירתית יש להיות מודע וחשוף לחשיבה אחרת באותו תחום הכוללת השוואה, התנגדות, ביסוס או הפרכת טענות קיימות.

 

רבותינו הפליגו בהערכת הלימוד בחברותא גם ככלי לפיתוח דימוי עצמי חיובי בקרב הלומדים. הדרך לפיתוח דימוי חיובי עצמי לא גבוה ולא נמוך מדי הינה שיתוף פעולה פורה עם הסביבה החברתית באופן שהאדם מרגיש בעל ערך ומשמעותי, מממש את ציפיות החברה ממנו וזוכה לאישורה של החברה, ובמקרה זה- בן זוגו, החברותא.

 

לטענות אלה נמצאים סימוכין גם בדבריו של קורט לווין, יהודי ממוצא גרמני מגדולי הפסיכולוגים בני זמננו ומקים המרכז לחקר הדינאמיקה הקבוצתית. לפי שיטתו המרכיב העיקרי בקיום הקבוצה הוא התלות ההדדית.

 

מיתרונות הלימוד בחברותא עפ"י עדויות של מורים:

  • פיתוח התקשורת הבן-אישית, פיתוח היכולת להביע דעה ולשמוע דעות השונות משלך תוך הקפדה על תרבות השיח.
  • העמקת יכולת ההתדיינות, האפשרות להביע עמדה, לנמק אותה ולהגן עליה מול הסותרים אותה, עד לליבונה המלא.
  • חשיפה לנקודות מבט שונות, מגוונות, מעניינות שהיחיד לא היה מגיע אליהם בכוחות עצמו.
  • הלימוד מחבר בגובה העיניים, חוסך בעיות רבות הנלוות ללמידה הפרונטאלית כגון: בעיות משמעת, תיקון טעויות ועוד  הלימוד מהווה מוקד הנאה ומאפשר לימוד ממקום רגוע שאינו מחייב דממה והקשבה מוחלטת אלא מזמן שיח ופעילות דינאמית.
  • גם ילדים מופנמים החוששים לבוא לידי ביטוי במסגרת הכיתה נפתחים בלימוד מסוג זה המזמן שיח ברמה של "חשיפה" פשוטה יותר ולא מול כיתה שלימה.

 

ובאופן מעשי, הצלחת הלימוד בחברותא כרוכה בשיתוף פעולה נכון ויעיל מצד הלומדים ומצד הצוות החינוכי. במסגרת הלימוד של חוברת  החברותות "מדי חודש בחודשו" מבית "חיוך לערכים" בבתי הספר היסודיים ישנה מתכונת לימוד של חניך (כיתות א'-ג') עם חונך (ד'-ו'). כחלק מההכנות ללימוד המשותף ובכדי להופכו ללימוד מפרה, ראוי לערוך "שיעור מתרים" עם החונכים במהלכו יחשפו לחומר, ירכשו ידע ומיומנויות הוראה. הכנת החניך ללימוד מסירה את המחיצות ומוליכה ללמידה אקטיבית, שתבוא לידי ביטוי בשאלות, שיתוף אישי ויצירת אקלים מיטבי.

 

"אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה כך אין תלמיד חכם משתבח אלא בחברו" (ילקוט שמעוני).

 

  • כותרת המאמר

    קרא עוד >
  • כותרת המאמר
    מהיום תוכלו למצוא ימי כיף לדתיים בלי בעיה.
    קרא עוד >
  • כיתה מנגנת או וירטואוז מייצג?!
    כותרת המאמר
    בתחומי לימוד שונים בבית הספר, עולה השאלה, האם להעמיק את הכישרונות אצל התלמידים בעלי הנטייה הטבעית לכך או להקנות ידע ולתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים ...
    קרא עוד >

פרסום באינדקס

לפרסום מודעה באתר עולם החינוך הדתי וקבלת הצעה לחבילות פרסום וקידום משתלמות במיוחד, ממוקדות בקהל היעד שלך, צור קשר עם צוות האתר ותתחיל לקבל פניות כבר מחר!
לפרסום מודעה באתר

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר החודשי של אינדקס עולם החינוך הדתי, ותהנו מהצעות ערך בלעדיות, מידע עדכני אודות פעילויות ואטרקציות זמינות והצעות לתכנים חינוכיים ומשעשעים.