בתחום הפעילויות לעולם הדתי
פרויקט חונכות בית ספרי
פרויקט חונכות הינו תוכנית בה השכבה הבוגרת חונכת שכבה צעירה, כלומר לכל תלמיד בוגר מוצמד תלמיד מכיתה נמוכה. לקשר המיוחד הנרקם בין החונך לחניך תרומה רבה לכל אחד מהשותפים וכן ככלל לשיפור האקלים הבית ספרי.
אנו רגילים לחשוב על פרוייקט חונכות כעל חיזוק ותמיכה בלימודים, אך יש משמעות רבה יותר להיבט הרגשי. כיצד?
החונך, מקבל תפקיד שיש בו סמכות ואחריות, וזה נותן לו הרגשה שיש לו מה לתרום ומחזק בכך את הבטחון והדימוי העצמי של התלמיד. כמו כן, תחושת האחריות והדוגמא האישית מתחזקות, החונך מודע לכך שהוא בעל אחריות כלפי החניך שלו הרואה בו דמות שאפשר להתחקות אחריה, הן בהפסקות והן בפעילות בית ספרית משותפת.
נציין כי מודעות זאת נבנית ומתחזקת במהלך תקופת החונכות ובמקביל להדרכת מחנך הכיתה. אצל ילדים אלו מתפתח הרצון לעזור והתכונות של הנתינה, העזרה וההתחשבות. הם נרתמים לעזור לילדים הצעירים שנכנסים למסגרת הבית ספרית, ותורמים מזמנם כדי לבלות עם החניכים. יחד הם משוחחים, מכינים שיעורי בית ומשחקים.
החונך מעניק לילד תשומת לב אישית, ומסייע לו לפתח הערכה עצמית חיובית על ידי הקשר הנרקם בינהם, ומהווה עבורו מדריך וחבר קרוב. בנוסף, החניך מקבל עזרה בלימודים מתוך הנאה ויצירתיות, היות ולעיתים ילדים בחוש הטבעי שלהם בעלי דרכים יצירתיות ללמד אפילו יותר מהמורים.
בנוסף, בבית הספר נוצרת אווירה טובה, של נתינה ואחדות. התלמידים הצעירים רואים בכיתות הגבוהות לא דמויות מרתיעות אלא חונכים וחברים. הבוגרים מתייחסים לצעירים ברגישות ואחריות ויחד בהרמוניה הנוף הבית ספרי נעים יותר.
נדגיש כי זהו פרויקט שיש בו מקום לכלל התלמידים: לא רק המצטיינים, כל תלמיד מעצם היותו חלק מהכיתה הבוגרת יכול לתרום ולהתפתח בעצמו, ובשכבה הצעירה- לכל ילד ייטב ביחס אישי ומדריך צעיר ומלווה.
ובפועל....
תחילה, על מחנכי הכיתות, ליצור יחד התאמה בין החונך לחניך תוך דאגה ליצירת שוויון והקפדה שכולם יהיו שותפים בפרויקט וכך ליצור מתן שוויון הזדמנויות לכל תלמיד. כאמור, לא רק לילד המצטיין בלימודיו יש מה לתרום אלא כל ילד הוא עולם ומלואו.
לאחר החלטה של הצוות החינוכי לגבי התנהלות הפרויקט, יש לערוך תיאום ציפיות וקביעת יעדים ומטרות עם תלמידי השכבה החונכת בפרויקט החונכות, כמו גם לימוד והקניית כלים מעשיים.
מפגש חונכות יכול להכיל תוכן שונה ומגוון:
- עזרה בלימודים באמצעות שיעור חווייתי- כדאי לבחור נושא ללימוד באמצעות דפי העשרה צבעוניים, משחקים משולבים הדפסה שמורידים ויוצרים עם הילדים החניכים ואתרי אינטרנט ייעודיים ללימודי קריאה, אנגלית, מתמטיקה וכד' (לדוגמא ראו את האתר "בסימן קריאה"-)
- מפגש מהנה- פעילות משותפת הכוללת משחק משותף או יצירה.
- חונכות קבוצתית- פעילות משותפת בין הכיתות. מדי פעם כדאי לגוון את הפעילות על ידי מפגש משותף עם זוגות נוספים של חונך וחניך ולהגדיל את מגוון הפעילויות. יחד אפשר להפיק משחקי חברה כמו חבילה עוברת משוכללת, משחק זיכרון תלת מימדי או הפעלות נוספות שמיועדות לקבוצות.
- יצירת ייחודיות לפרויקט- פעילות עשירה לפתיחה, ליום הסיום או טיול אמצע משותף.
פרסום באינדקס
לפרסום מודעה באתר עולם החינוך הדתי וקבלת הצעה לחבילות פרסום וקידום משתלמות במיוחד, ממוקדות בקהל היעד שלך, צור קשר עם צוות האתר ותתחיל לקבל פניות כבר מחר!לפרסום מודעה באתר