חפשו במאגר הספקים הגדול בישראל
בתחום הפעילויות לעולם הדתי

כיתה מנגנת או וירטואוז מייצג?!


 

בתחומי לימוד שונים  בבית הספר, עולה השאלה, האם להעמיק את הכישרונות אצל התלמידים בעלי הנטייה הטבעית  לכך או להקנות ידע ולתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים לפתח כישרון זה. דילמה זאת צפה גם בלימודי הנגינה.

בבתי ספר קיימים מודלים שונים בבניית מערך הלימוד בתחום המוזיקה וחלוקת תקציב שונה בהתאם. ישנם בתי ספר בהם עולה הדילמה האם להשקיע את עיקר התקציב ולפתח תלמידים יחידים בעלי כשרון מוזיקלי בולט או לתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים. מצד אחד פיתוח תלמידים מוכשרים יכול לפתח מצוינות אך מצד שני הזדמנות שווה ללמידת נגינה בקבוצות מכילה יתרונות רבים ואפילו בעלי ערך מוסף.

רות ציפורי,עוסקת בהוראת חליליות בבתי ספר יסודיים וכותבת את עבודת ה- M.A שלה בנושא הוראת נגינה בקבוצות.

רות, ספרי לי בקצרה על הוראת הנגינה בבתי הספר.

בארץ קיימים מודלים שונים ומגוונים ללימודי הנגינה בבתי הספר. ברשויות ובמועצות השונות ניתנים תקציבים שונים ועל המנהל לחלק את העוגה התקציבית בהתאם לרצונותיו או בהתאם לתוכנית היישובית המוצעת. ישנם בתי ספר בהם נבחרים תלמידים יחידים שניכר כי הם בעלי כשרון מיוחד לנגינה ובית הספר רוצה לתת להם את ההזדמנות לפתח כשרון זה. הנקודה המרכזית במודל זה היא מתן הזדמנות לתמידים שסביר להניח שהוריהם אינם יכולים לממן להם שיעורים פרטיים מחוץ לבית הספר שכן עלותם גבוהה מאוד ובית הספר נותן להם מקפצה בפיתוח הכישרון. ישנו מודל של הוראת כלי בקבוצות למשך שנה אחת ולאחר מכן רק חלק מהתלמידים ממשיכים באותו כלי או בכלי אחר בקבוצות קטנות יותר. ישנם מודלים נוספים של "בית ספר מנגן" בו כולם מנגנים ברמות חלוקה שונות.

מה קורה בבית ספר שאת מלמדת?

אצלנו בבית הספר קיים מודל של מתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים בלימוד הנגינה:  כל התלמידים לומדים פעמיים בשבוע שיעור נגינה קבוצתי: כיתות ג'-ד' לומדים חלילית בחצאי כיתות, ה'-ו' לומדים באותה מתכונת כלי שונה על פי בחירתם. בנוסף לכך קיימים הרכבי ביצוע שונים למעוניינים בכך.

 

עבודת התזה שלך עוסקת ב "הוראת נגינה בקבוצות", מה הביא אותך לבחור בנושא זה?

אני מלמדת כבר כמה שנים נגינה בחליליות בקבוצות של חצאי כיתות בבתי ספר. לאורך השנים מצאתי את עצמי דנה רבות עם קולגות בנוגע למטרות השיעור הקבוצתי. פעמים רבות התחושה היא של "בדיעבד", כלומר שאילו היה ניתן ללמד באופן פרטני תלמידים מוכשרים בבית הספר ניתן היה להביאם לידי הצטיינות והתקדמות מרשימה בנגינה לעומת העבודה מול קבוצה הטרוגנית שבה קשה להגיע לכל ילד וילד וברור כי התוצר המוזיקלי הסופי נמוך יותר.

אני לא רוצה להכריע בשאלה אלא למקד את הפוקוס בהצבת מטרות חדשות בעבודה הקבוצתית. מצאתי כי הניסיון העיקש להביא את הקבוצה להישגים כמו של תלמיד יחיד, לא רק שאינה משיגה את המטרה אלא שהיא מפספסת את ההזדמנות בעבודה הקבוצתית.

 

האם את ממליצה על מודל הלימוד הקבוצתי?

בהחלט! בכלים המתאימים לכך. בכלי כגון חלילית שהוא במהותו כלי "קונסורט" (כלי לנגינה קאמרית-בהרכב) מתאים מאוד ללמוד בקבוצה. בעיקר בשלבי תחילת הלימוד חשוב ליצור סקרנות וחיבור למוסיקה ולכלי. בלימוד יחידני יתכן שעמום עד אשר נראים תוצרים. הקבוצה מאפשרת יצירת דינאמיקה קבוצתית בין הילדים, משחקיות ויצירת הרמוניה - ההופכים את הלימוד לחווייתי. עצם העניין שבקבוצה נמצאים ילדים בעלי יכולות שונות יוצר תחרותיות, אך לא במובן הרע של המילה אלא ביצירת  מוטיבציה - החזקים מושכים קדימה ועם זאת החלשים יותר לא מובכים כי הקבוצה מגבה אותם. גם ה"פחות מוכשר" שלבדו לא היה נהנה מנגינתו, מהווה חלק מן היצירה ושותף למוזיקליות בזכות הקבוצה.

עד כאן בתחום של התקדמות בנגינה.

אך לענייננו, היתרון הראשון שאני רואה והעיקרי שאני חושבת שראוי להסב אליו את המטרות הוא החינוך החברתי. תלמידים בימנו רגילים לשבת מוגנים מול שולחן כאשר הם כמעט לא רואים אחד את השני מול המורה. בשיעור נגינה התלמידים יושבים במעגל יחד עם המורה. כולם רואים את כולם והגוף חשוף יותר. ישיבה בצורה כזאת מאפשרת שיחה ונראות של כל התלמידים.

הנגינה המשותפת של התלמידים מביאה לידי ביטוי כישורים חברתיים: הקשבה כדי שהמוזיקה תצא מתואמת, אחריות אישית של כל משתתף ללמוד ולהתקדם על מנת להיות משתתף פעיל ותורם ביצירה הקבוצתית.

בנוסף, זה מחייב גם ערבות ומחויבות הדדית שכן ילדים בעלי יכולות שונות מעוניינים לעזור לחבריהם בקבוצה.

 

לדעתך ישנה דרך לחזק בתוך מודל הלימוד הקבוצתי גם את הווירטואוז המייצג?

בהחלט- ברגע שהילדים מרגישים כחלק מקבוצה. הפרגון עולה וישנה הבנה וקבלה לשונות בין הילדים. לתפקידים השונים ולחוזקות של כל אחד. זה הופך להיות אינטרס של הילדים שהמוכשר יתפתח. במודל שכזה על המורה להתאים את קטעי הנגינה ואת העיבודים שהוא כותב כך שלכל ילד יהיה תפקיד לרמתו- מנגינה או רמות שונות של ליווי. ה"חזק" יקבל תפקידים כפי רמתו שרק יוסיפו לתוצר המשותף הקבוצתי. בנוסף בשיח שבו מובן שהאחד חזק ביצירתיות/ השני בנגינה/ השלישי בקריאת תווים וכן הלאה העבודה הקבוצתית מאפשר עזרה ולימוד בין התלמידים שמחד מחזקת את ה"חלשים" אך מאידך משכללת אצל החזקים ביטחון, גישות שונות להקניה, יצירתיות, המשגה וכו.

את יכולה לומר כי את חווה הצלחות בעקבות הצבת יעדים חדשים בשיעור הקבוצתי?

הצלחה היא תוצר של מטרה. בשיעור עולים מצבים וסוגיות חברתיות שאנחנו פותרים בדרך של עשייה מוזיקלית ויצירתית המשליכים גם על תחושת השייכות והתמודדויות מחוץ לכותלי השיעור. אני יכולה להעיד שהאווירה בקבוצה קשובה, חיובית, שיתופית ושמחה. המדד הטוב ביותר בעיני הוא חיבורם למוזיקה ולכלי ואכן, יחידים רבים בוחרים להמשיך בנגינה ובהשתתפות בהרכבים שונים. וככלל, בהשפעה על האקלים בבית הספר לא נדיר  לראות ילדים המתגודדים בקבוצות מנגנים להנאתם בהפסקות. 

לסיום, מהם הטיפים שלך להפקת המירב משיעור קבוצתי?

הבסיס הוא הישיבה המעגלית בה כולם שווים ורואים את כולם. חשוב ליצור שיח מכבד ומפרגן בין החברים וליצור הזדמנויות רבות להצלחות.

על המורה לגלות גמישות ויצירתיות רבה בדרך ההוראה. עליו להתחשב במגוון האינטליגנציות של תלמידיו כדי לתת מענה לכולם.

שיעור קבוצתי מזמן עבודה של פיתוח יצירתיות- אלתור בו הילד מאפשר לעצמו שחרור וביטוי עצמי בדרכו שלו באמצעות הכלי וכן יצירתיות של תכנון תוצר קבוצתי המביא לידי ביטוי את החוזקות השונות בקבוצה. לא לוותר על כך!

אין ספק כי הגישה שהציגה רות נותנת לנו זווית של התייחסות להוראת נגינה בקבוצות כמנוף לחינוך חברתי ופיתוח יצירתיות. לכתחילה.

 

 

  • כותרת המאמר
    הבחירה בסדנאות שלנו היא מושלמת.
    קרא עוד >
  • כותרת המאמר
    מהיום תוכלו למצוא בקלות הסעות מכל הסוגים.
    קרא עוד >
  • כותרת המאמר
    יש לכם את ההזדמנות להכיר את הקוסמים או הליצנים הטובים בישראל.
    קרא עוד >

פרסום באינדקס

לפרסום מודעה באתר עולם החינוך הדתי וקבלת הצעה לחבילות פרסום וקידום משתלמות במיוחד, ממוקדות בקהל היעד שלך, צור קשר עם צוות האתר ותתחיל לקבל פניות כבר מחר!
לפרסום מודעה באתר

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר החודשי של אינדקס עולם החינוך הדתי, ותהנו מהצעות ערך בלעדיות, מידע עדכני אודות פעילויות ואטרקציות זמינות והצעות לתכנים חינוכיים ומשעשעים.